Justering av kumrammer

Prosedyrer for justering av kumrammer

Kumrammer som ligger skjevt skaper mange unødvendige utfordringer og kostnader. Her har vi samlet over 10 år med erfaringer.

Det er to viktige faktorer en må vite før en kumramme skal justeres:
Hvor tykk er asfalten og hvor dypt ligger kjeglen.

Selv om de fleste veinormer og VA-normer beskriver minimum 10 cm justeringsring og minimum 10 cm asfalt under rammen, er det dessverre mange steder dette ikke er tilfelle.

Dersom kjeglen ligger mere enn 14 cm under topp asfaltdekke, har du mulighet til å montere Floatring for å unngå store fremtidige merkostander.

  • Dybde til kjegle mellom 8-14 cm
    • Frigjør kumrammen med feks. Arstec kumtrekker, meisling eller annet utstyr.
    • Unngå å fjerne hele laget med asfalt.
    • Meisle en skråkant, ca 6 cm utenfor rammen og 6 cm dyp.
    • Påfør asfaltlim feks. REaktiv Primer i skråkanten.
    • Sett rammen på plass igjen og fyll skråkanten med Wetrep eller varmasfalt.
    • Komprimer asfalt og kumramme godt. Ta høyde for etterkompremering.
    • Forsegl skjøt mellom gammel og ny asfalt med feks. Fugeemulsjon F eller REfug 100.
  • Dybde til kjegle mindre enn 8 cm
    Dersom kumrammer med dybde mindre enn 8 cm til kjegle repareres med asfalt, vil asfalten mest sannsynlig sprekke opp igjen over tid. Vi har lang og god erfaring med å justere denne type kumrammer med akrylbetong Bitumix AC.
  • Tynn asfalt

    Der det kun er et tynt lag med asfalt (< 6 cm) på veien, er det viktig å få mye asfalt rundt kummen og under rammen for å hindre at reparasjonen sprekker opp.

    Dersom kjeglen ligger mere enn 14 cm under topp asfaltdekke, har du mulighet til å montere Floatring for å unngå store fremtidige merkostander.

Bildegalleri:

Kurs og webinarer

Arstec arrangerer regelmessig kurs og webinarer innen de forskjellige fagfeltene. Ta kontakt dersom du ønsker å delta.