Fornye asfalt? Effektiv og rimelig løsning.

Alt du trenger er bitumenemulsjon og påføringsutstyr. Som ved alle andre vedlikeholdsarbeid, er rengjøring i forkant det viktigste du gjør.

21.Feb 2022

Det er en fryd å både sykle og kjøre på nylagt asfalt, men med tiden blir asfalten mer ruglete og grå. Det dukker også opp skader som sprekker og slaghull, og da er det ikke mye glede igjen å spore.

Lengre levetid

Et vanlig asfaltdekke har gjennomsnittlig levetid på ca 20 år her i Norge. Da er det vanlig å legge et nytt lag på toppen. Men som de fleste har erfart, er det veldig dyrt å asfaltere.

Derfor vil det være både lønnsomt og miljøvennlig å forlenge levetiden ved å fornye asfalten.

Det er egentlig veldig enkelt å se områder hvor asfalten har tatt skade. På tørre dager vil skadede områder være fuktig. Og på våte dager vil de samme områdene være mindre fuktig enn resten av veien.

Dette er et typisk tegn på at asfalten har sprukket opp eller blitt porøs. Dersom asfalten ikke fornyes, vil det med tiden oppstå slaghull.

Stopp krakelering og skader i asfalten med bitumenemulsjon

De gode nyhetene er at du med enkle grep kan forhindre skadene i å utvikle seg ved å fornye asfalten. Det kan sammenlignes med å male huset for å forhindre at treverket råtner.

Alt du trenger er bitumenemulsjon og påføringsutstyr. Som ved alle andre vedlikeholdsarbeid, er rengjøring i forkant det viktigste du gjør. Asfalten må kostes fri for stein og spyles slik at støvet også forsvinner.

Når veien er blitt nesten helt tørr igjen, sprøytes emulsjonen utover.

Ulike emulsjoner og produkter til ulike skader

Dersom det ikke er mye sprekker i asfalten, er Johnsen Spesialemulsjon eller Bitem 50 ABL anbefalt å bruke. Emulsjonen legger seg som en tynn hinne på toppen og trenger ned i hulrommene som finnes.

Det er en fordel å strø av med tørr sand eller strøsingel for å unngå at det blir glatt i ettertid.

Hvis skadene har utviklet seg over tid og det er kommet mye sprekker eller krakeleringer, kan det være bedre å bruke Bitem Fuge eller Fugeemulsjon F. Disse emulsjonene er mer fleksible og tåler derfor bedre bevegelsene som kan komme i ettertid. Glem ikke at kosting og spyling er det viktigste du gjør før du begynner.

Emulsjonen helles ut over asfalten og fordeles med en myk nal til et så tynt lag som mulig. Når emulsjonen går fra å være brun til å bli svart, strøs det av med tørket sand eller strøsingel.

Emulsjonen må gjerne ristes eller røres før man heller den ut på asfalten.

Emulsjonen fordeles med svaber eller kost.

Når emulsjonen har tørket, kan veien eller parkeringsplassen brukes som normalt. La sanden eller singelen ligge på så lenge som mulig, gjerne en uke om du har anledning til det.

Bilde i galleriet
Her er en valse. Det er egentlig veldig enkelt å se områder hvor asfalten har tatt skade. På tørre dager vil skadede områder være fuktig. Og på våte dager vil de samme områdene være mindre fuktig enn resten av veien.

Raskt og enkelt, men stor forskjell

Du vil se tydelig forskjell på gammel og fornyet asfalt. Den gamle er fortsatt grå og porøs mens den fornyede er svart som natten. Ved å fornye asfalten kan du forlenge levetiden med godt over 5 år til en brøkdel av prisen på ny asfalt.

Arstec er leverandør av produkter til forebyggende vedlikehold av asfaltdekker. Se Asfaltreparasjon for mer informasjon om produkter, utstyr og opplæring.

Relaterte artikler:

Illus: Hull i asfalten
22 Mar. 2021

Hull i asfalten

Etter hvert som en vei blir eldre, blir bindemiddelet i asfaltdekket hardt og sprøtt. …

Illus: Vann er asfaltens verste fiende
15 Feb. 2021

Vann er asfaltens verste fiende

Med en slik overskrift, er det lett å tenke på viktigheten av grøfter og god drenering i …